Kerk en School

Wij bieden elk schooljaar een inspirerend en gevarieerd programma aan van workshops voor de verschillende jaargroepen in de basisscholen.

De scholen kunnen kiezen uit een aanbod en vervolgens inschrijven op workshops die passen in het jaarprogramma van de school.
Vooraf is er overleg met de leerkrachten over de organisatie van de workshop.

Het programma levert een inhoudelijke bijdrage aan het les- en leerprogramma van de school gebaseerd op het Christelijk geloof. De workshops zijn overzichtelijk en goed voorbereid, zodat de scholen er weinig of geen extra werk aan hebben. De activiteiten vinden plaats op de school en soms in de kerk. Elk jaar worden er enkele nieuwe workshops ontwikkeld.
Lees hier meer in het jaarprogramma 2018-2019 van Kerk en School.

Heeft u suggesties … laat het ons weten.


  • Winnen en verliezen – februari 2019

    De groepen 6-7-8 van de St. Annaschool van Molenschot en de 3 Musketiers uit Hulten namen op 25 en 28 januari deel aan de workshop ‘Winnen en verliezen’.
    Op school hebben de leerlingen stukken karton gekleurd. Tijdens de workshop hebben we de resultaten van dat werk objectief bekeken: alle kleurplaten zijn uniek. Daarna is er geluisterd naar het Bijbelverhaal ‘De werkers in de wijngaard’. Daarin leert Jezus zijn vrienden, dat hij goed is voor iedereen. Iedereen krijgt dezelfde beloning, of hij nu een dag of een paar uur heeft gewerkt. Allemaal samen hebben zij er namelijk voor gezorgd dat het werk in de wijngaard af is. Daarbij was ieders inzet nodig!
    In een gesprek mochten de kinderen hun mening over het verhaal geven. Uit het dagelijks leven zijn er voorbeelden aangehaald, waarbij de leerlingen zelf ervaren hebben dat er op school en thuis ook eenzelfde beloning is voor inzet: bij groepsopdrachten, bij beloning van een rapport en bij toernooien met vriendjes of bij het g-team. Het gaat niet zo zeer om winnen, maar om samen een resultaat te bereiken en daar plezier aan te beleven.
    Daarna gingen ze zelf aan de slag en maakten de leerlingen samen van de gekleurde stukken karton een puzzel. Na moeizaam en soms begeleid overleg stond de puzzel in elkaar. En zo was er een verband tussen het Bijbelverhaal en de groepsopdracht?

Naar boven