Verslag van filmavond Die Wand

In het kader van ‘Voedsel voor de Ziel’ werd op 14 april jl. de film ‘DIE WAND’ naar het gelijknamige boek van de Oostenrijkse schrijfster Marlen Hanshofer getoond in het Parochiecentrum in Rijen.
Ik had de recensie gelezen in de krant en nam me voor hem te gaan zien. In de folder, waarin de film wordt aangekondigd, lezen we over een jonge vrouw, die na verblijf van een nacht met twee vrienden in een berghut de volgende dag merkt, dat ze alleen is met de hond Luchs. Ze gaat op onderzoek uit en ergens op een bergpad verhindert haar een onzichtbare muur de terugkeer naar de rest van de wereld.de-wand-287x300
Met een verrekijker ziet ze dat buiten de onzichtbare wand de tijd heeft stilgestaan. In een flashback schrijft ze later, dat er op dat moment een nieuw leven voor haar begint, tijden van eenzaamheid en hard werken. Ze moet voor haar eigen leeftocht zorgen, maar ook voor haar dieren, die zijn komen aanlopen: een koe, een kat, een kraai en natuurlijk voor haar trouwe hond Luchs. Ze probeert antwoorden te geven op filosofisch-spirituele vragen over de zin van het bestaan, over de dood en over haar plaats in de natuur. Ze wordt met zichzelf geconfronteerd. In de nazit die, onder leiding stond van theoloog Marjeet Verbeek, konden de aanwezigen vertellen wat de film met hen gedaan had. Sommigen vonden de film zwaar, anderen zagen een vrouw, zoekend naar de zin van het bestaan. Of een vrouw, die in grote eenzaamheid verkeert met alleen wat dieren en natuur om zich heen op een plaats waarin de tijd lijkt stil te staan. Of is de vrouw in een depressie geraakt, opgesloten in zichzelf, gevangen in een cirkel, waar ze niet uitkomt?
Maar als ze dat hele proces heeft doorgemaakt, klimt ze uit het dal de alm op en kijkt ze uit over de bergen. Dit zou het moment kunnen zijn waarop zij open gaat staan voor de buitenwereld, de wand er niet meer is en zij en wij als toeschouwer inzien, dat wij niet zonder de ander kunnen, de ander nodig hebben.
Een film zeker de moeite waard om te zien.
Een bezoeker.